Jak na przestrzeni lat ewoluowały silniki do łodzi?
Silnik zaburtowy do łodzi montowany jest poza obrysem maszyny i zawieszany na pawęży. Pozwala to uzyskać większą powierzchnię pokładu do użytkowania. Jedynym elementem połączonym z silnikiem, który musi znajdować się na pokładzie, jest zbiornik paliwa oraz akumulator. To, co wyróżnia silniki zaburtowe, jest związane głównie z ich zwiększoną wytrzymałością i możliwością pracy w specyficznych warunkach. Jak zmieniały się silniki zaburtowe?
Jakie rodzaje silników zaburtowych występowały w przeszłości?
Do niedawna silniki zaburtowe dzieliło się na dwa rodzaje: boczne i tylne. Podział ten był aktualny jeszcze w latach 80. Funkcjonowały również konstrukcje dwusuwowe oraz czterosuwowe. Obecnie boczne silniki spalinowe zastąpiły małe i ciche silniki elektryczne, które produkują wystarczająco dużo mocy, aby poruszać się mniejszymi jednostkami pływającymi. Silniki przyczepne natomiast dostępne są tylko w wersji montowanej z tyłu łodzi. Dzięki rozwojowi nowej generacji i trosce o środowisko obecnie dużą popularnością cieszą się silniki zaburtowe na gaz.
Jak używać silników zaburtowych na gaz?
Silniki zaburtowe na gaz to w obecnych czasach najczęściej spotykane rozwiązanie. Wymaga jednak od użytkownika odpowiedniej wiedzy, która pozwoli cieszyć się komfortem żeglugi przez długi czas. Podczas pływania duże znaczenie odgrywa sposób zmieniania biegów – zaleca się redukcję biegów na wolnych obrotach. Przed zmianą dobrze jest zmniejszyć obroty silnika, a podczas pływania na płytkich akwenach uważać na wodne przeszkody, które mogą uszkodzić mechanizm. Dobre praktyki mówią również o tym, aby używając silnika zaburtowego na gaz, zrezygnować z dodawania gazu podczas manewrowania w porcie. Warto również pamiętać, że nie tylko praktyka korzystania z silników zaburtowych ma znaczenie dla ich funkcjonowania, ale również odpowiednia jakość wykonania. Dlatego dystrybutor łodzi motorowych Taurus oferujący silniki zaburtowe, cieszy się tak dużym zainteresowaniem wśród miłośników morskich wypraw.
O czym pamiętać przy eksploatacji silników zaburtowych?
Silniki zaburtowe poza właściwym użytkowaniem, wymagają również regularnego serwisu. Wymiana oleju oraz przegląd mechanizmów zalecane są do wykonywania jesienią lub po zakończonym sezonie. Wtedy użytkownicy mają odpowiednio sporo czasu, aby dokonać niezbędnych napraw i wymiany części eksploatacyjnych. Przeglądy gwarancyjne jak i wymiana oleju w serwisie zalecana jest wiosną, tuż przed rozpoczęciem sezonu.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana